Styrelsen informerar 2021-11-17

Ny styrelse

Tack för uppslutningen på vårt årsmöte 7/10! Inga motioner eller förslag behandlades denna gång. Vi avtackade avslutningsvis Mattias Thorsen som under 11 års tid förtjänstfullt varit ordförande i vår förening! 

Den nya styrelsen med åtta ordinarie och tre suppleanter är nu konstituerad och är i full fart med flera arbetsgrupper med olika ansvarsområde och projekt. Vi har haft och kommer att fortsätta med möten med flertalet samarbetspartners som till exempel vår fastighetsskötare Hagtorns, ekonomiska förvaltare Riksbyggen, Malmö stad och olika entreprenörer med flera.

Styrelsen:

Ordförande
Elisabeth Hallström, Björken 3

Vice ordförande
Jessica Håkansson, Björken 3

Sekreterare
Gabi Louisedotter, Tallen 2

Ekonomi (Kassör)
Karolina Palmér, Björken 7

Medlemstjänster
Erik Zivkovic, Björken 7

Renovering och ombyggnad:
Maja Lundberg, Tallen 1
Henrik Malm, Björken 3

Fastighetsdrift
Jan Sjöberg, Björken 6

Tekniskt underhåll
Felicia Korman, Tallen 3

Projekt
Emilia Angel, Björken 8
Fanny Lundström, Björken 3

Föreningens ekonomi

Efter genomgång av budgetförslaget för kommande år med Riksbyggen, vår ekonomiska förvaltare, är bilden att föreningens ekonomi ser bra ut och att ingen avgiftshöjning rekommenderas för nästa år.

Felanmälan, fastighetsskötsel – Hagtorns

Vår fastighetsskötare Hagtorns går en tillsynsrond varje vecka i alla hus inklusive trappuppgångar, källare och vindar som sker på torsdagar där de ser över ett antal punkter som ingår i vårt basavtal, där ingår t ex byten av lampor, smörjning och justering av dörrstängare, gångjärn och lås m.m.

Vi föreslår att medlemmar som önskar göra en felanmälan till Hagtorns via felanmalan@hagtornservice.se eller 040-618 84 64, själv bedömer om det verkligen behövs akut utryckning eller om åtgärd kan vänta till ordinarie veckorond. Vad som gäller meddelar man vid felanmälan. Om inget anges kan det uppfattas som akut och då debiteras vi extra, utöver vårt basavtal. 

Varje extrauttryckning som Hagtorns genomför, som till exempel att byta ett brandvarnarbatteri, kostar oss närmare 1000 kr (servicebil och påbörjad arbetstimme). Utöver att det blir dyrt för oss alla så kostar det även firman extra tid och medför onödig miljöpåverkan med extra bilkörning.

Husvärdar har efterfrågat bättre information vad gäller genomförda åtgärder efter felanmälningar. Vi återupptar rutinen att skicka Hagtorns månadsrapporter till alla husvärdar. Hagtorns beskriver vad som åtgärdats varje månad och vad som de lämnat till underentreprenörer, UE. Respektive husvärd kan då se om de bedömer att deras grannar är berörda och kan skicka vidare lämplig information.

Årlig brandskyddsrond

I månadsskiftet november/december sker den årliga brandskyddsronden med NOHA, (före detta Brand & Industriskydd), enligt myndighetskrav på systematiskt brandskyddsarbete, SBA. Då servas alla brandsläckare i allmänna utrymmen samt våra hänvisningsarmaturer i källarna. 

Observera att trapphusen är utrymningsvägar och därför inte får användas till förvaring (detta gäller t ex skor, kläder, möbler, leksaker, eller växter placerade på golvet). Vid brand kan de sakerna bidra till att rökfylla trapphuset och försvåra utrymning. Trapphusen är räddningstjänstens väg in och ut vid brand och även ambulanspersonal med bår måste kunna komma in och ut snabbt. Grundregeln är att trapphusen ska hållas fria samtidigt som tillgängligheten för funktionshindrade och äldre bör underlättas. Hjälpmedel placeras så att de inte hindrar utrymning. Även källar- och vindsgångar utgör utrymningsvägar och ska hållas fria från förvaring utöver cyklar och barnvagnar. Tänk på att placera cyklar och barnvagnar i källaren så att de i möjligaste mån inte hindrar utrymning. 

Passa på att kolla era egna brandvarnare och byt batterier. Vi ska vara rädda om varandra!

I skrivande stund utreder vi tillsammans med firman ett alternativ till de brandvarnare som sitter i trappuppgångar och andra allmänna utrymmen. Allt som oftast tycks de krångla trots regelbundet batteribyte varje år vid denna tid. Vi ska se om de kan ersättas av ett centralt larmsystem som är mer hållbart och säkrare. Vi återkommer med information.

Renovering och ombyggnad

Tidigare kallade vi detta för om-och tillbyggnad, men har insett att det kan vara missledande. Många tänker att det inte omfattar renovering av till exempel badrum och kök, men så är fallet. Vi bor i äldre fastigheter (byggår 1917–1935), där stor omsorg och hänsyn måste visas i relation till de förutsättningar som det innebär rent byggnadstekniskt när denna typ av projekt påbörjas. Man kanske inte tänker på alla de föreningsgemensamma installationer som berörs när man ska riva ner/ bygga upp. Vi omfattas också av Malmö stads q-märkning som innebär vissa begränsningar kring vad som får genomföras.

Vi arbetar för att få bättre kvalitetssäkring kring medlemmars renoverings- och ombyggnadsarbeten genom att kräva besiktning av allt sådant arbete. Detta både för den enskilda medlemmens skull och för oss alla i föreningen som annars riskerar att drabbas ekonomiskt till följd av eventuella skador som kan uppstå, om allt inte skett enligt gällande branschregler och lagar. 

Vi har på vår hemsida försökt beskriva vår procedur kring detta tydligare. Där kommer även snart att finnas checklista liksom anmälningsblankett att hämta hem. Vid kontakt med styrelsen kan vi bistå med tips på firmor som erbjudit att åta sig uppdrag för våra medlemmar, både med besiktning och som kontrollansvarig.

Fjärrvärme och radiatorer

Då över hälften av medlemmarna i ett av våra hus rapporterat problem med värmen, fick samtliga radiatorer i det huset gås igenom och injusteras. Hela husets system är sammanlänkat och för att få ett jämnt och effektivt flöde krävdes det att alla radiatorer sågs över. Något som är bäst både för komfort, miljö och ekonomi. Vid genomgången upptäcktes mycket luft i värmesystemet vilket påverkade värmesituationen i en överväldigande del av lägenheterna. 

I nuläget är ytterligare två hus planerade. Vi ser löpande över behovet i övriga fastigheter och återkommer med information via husvärdarna – så håll utkik efter aktuell information. 

Obs! Lufta inte dina radiatorer på egen hand, då detta kan medföra problem i övriga husets värmesystem. 

Julgranar

Under åren så har vi märkt ett avtagande intresse för den gemensamma glöggträffen på någon av gårdarna i samband med att julgranar sätts upp vid första advent. Det är en tid som kräver engagemang på många olika håll, speciellt bland barnfamiljer. Därför ställer vi in den i år och ser inför nästa år om det framkommer önskemål om att återuppta traditionen som även naggats i kanten av Coronarestriktionerna. 

Det är inte heller alla som vill ha julgran och hellre sätter belysning i befintliga träd. Kom överens i respektive hus hur ni vill göra.

Styrelsen MNE önskar alla en fin jul- och nyårshelg 2021!